Svobodné umění


Svobodné umění

Je nad mé chápání, proč tu neexistují tucty svobodných a šťastných škol v rukou tisícovek učitelů. Není k tomu zapotřebí žádného génia. Nevyžaduje to žádné nadlidské schopnosti, jen člověka, který nepotřebuje říkat ostatním, jak mají žít.

(A. S. Neill)

Co to je svobodné umění a opravdový styl?
Cesta, tvorba, zapojení smyslů, meditace, bádání, objevování, radostně strávený čas s interakcí přírody a s druhými, opravdovost, prostá radost a bytí, vděčnost, svoboda, vztah, život.
Těžko se slovy popisuje 🌞
-------------
Jsem přesvědčena, že každý z nás muže být umělcem.
Cestou nás místa oslovují  a my je reflektujeme, máme možnost zakusit že jsme součástí celku a při tom jedineční.
Umění  "tady a teď " pohltí čas, vznikne originální dílo, příběh, nedá se přenést ani zopakovat, jde o jedinečný prožitek, údiv, absolutní radost!
Často nás umění  zaskočí a napomůže odkrýt osobní potenciál a podpořit kreativitu, odplaví nepotřebné a spoji se s naši intuicí.
Jsem přesvědčená, že proces růstu a vzdělávání,má -li zůstat trvalou hodnotou nelze uskutečnit bez svobody v bezpečí a ve vztahu.
----------------
Ateliér pod širým nebem 

Muže být 💙skupinové 💚individuální 

🌞 pro dospělé  🌝 pro děti  3-17 let 


🌍jednorázové - jednodenní 
🌍semestrální - setkávání jedenkrát v týdnu 
🌍víkendové 
🌍týdenní - workshopy, tábory 

 ----------------------------------------------------------------------------
🍀 Projekt Na cestě pro  předškoláky a školáky 

Charakteristika výuky: 

Nejedná se o klasickou formu výuky, kde je téma předem dáno, téma se zpracovává na cestě. 
Na závěr děti den  analyzují a zaznamenávají do myšlenkových map. 
Cílem není téma samotné, ale celodenní proces, který přináší nové  prožitky, tvorbu, interakce i  informace.
Jistotou jsou pro děti dané rituály:
1)Uvítací a závěrečné kolečko, umožní dětem prostor k sebevyjádření
a k vzájemnému poznávání, trénují si dovednost naslouchat a přijímat 
pohledy kamarádů.
2) Pravidla - na jejich vytváření se samy dětí  v úvodu i během roku podílejí 
3) Čas a jeho rozložení, tvoří úseky na odpočinek, občerstvení, cestu i tvorbou, reflexi a  nakonec odjezd za svou rodinou
4) Reflexe dne- před odjezdem děti zaznamenávají své postřehy do myšlenkových map a deníčku, tak si vytváří  portfolio
5) horizontem každého semestru je společná prezentace v podobě divadla, kroniky, filmu či výstavy 

Obsah:
Aktuality a ranní téma často přinášejí děti nebo přijde  samo s blížící se tradicí, roční dobou nebo počasím.

V ateliéru Svobodného umění není učitel ani lektor, ale průvodce, který děti doprovází a respektuje, vytváří hranice a bezpečný prostor a je mu známý horizont cesty, přináší svou zkušenost, děti umí povzbudit a ošetřit.

Filozofie a přínos:
Vycházím z toho, že dítě je samo sobě nejlepším učitelem a je přirozeně zvídavé, děti se od sebe vzájemně inspirují. Příroda a život je atelierem, který zároveň přináší nové výzvy. 
Proces působí na každého jinak, každé dítě je originálním umělcem
 a zároveň se stává součástí společného díla.
Nové informace mají trvalejší charakter. Chůze a pohyb propojuje obě mozkové hemisféry, zároveň blahodarně působí na motoriku, psychiku a celkový zdravotní stav dítěte, přispívá k rozvoji jeho potenciálu a kreativity. 
Smysly a intuice přirozeně spolupracují s kognitivními funkcemi. Zvyšuje se citlivost a empatie, odolnost  a  koncentrace.

Ekologie a udržitelný rozvoj je přirozenou součastí naší filozofie,  k tvorbě využíváme výhradně přírodníny a materialy kolem nás.

Principy:

1. Vzájemná inspirace a respektování
2. Spoluúčast na tvorbě
3. Spolupráce - vztahy a přátelství
4. Pravidla a rituály
5. Cesta, pohyb, proměny, nálezy, inspirace
6. Tvorba a zemní umění ( Land Art)
7. Bádání, zaznamenávání 
8. Zpětné vazby, nejsou kritikou 
9. Shrnutí - deník, myšlenkové mapy
10. Plánování, hospodaření
11. Exkurze, lidé, portfolio
12. Důležité časy na odpočinek a posílení
13. Smíšený a různorodý kolektiv, sociální aspekty
14. Dary země, recyklace a udržitelnost
15. Uplatňování získaných zkušeností, sebereflexe
16. Spolupráce s rodiči a místními spolky
17. Humor, poezie, umění, kreativita
18. Cestování hromadnými prostředky do nedalekého okolí 
19.Výstava a prezentace, planování a propojování, organizace, role
20.Nadstavbové programy 1x za měsíc výjezd přes noc / Necesta
21.Svobodné a bezpečné prostředí
22.Kontemplativni techniky
----------------------------------------------------------------------------
Průvodce 

1)Soňa Mužíková
Více jak 30 let se pohybuji ve vzdělávání.
Ateliér SU doprovází syntézou
zážitkové - intuitivní - výtvarné - respektující - narativní - lesní  - sociální pedagogiky 
v mezipředmětové vzdělávání. 

Žádné komentáře:

Okomentovat